Adaptiva trafiksignaler & Miljöanpassade hastighetsgränser

Transition: Transport → Aktiv transport → Cykling → Trygg infrastruktur för barn / Sektorsövergripande → Digitalisering och data → Smarta mobilitetssystem → Integration av realtidsdata

Lösning

Ett digitalt ekosystem av sensorer, AI-algoritmer och anslutna trafik­signaler- eller hastighets­skyltar som kontinuerligt anpassar hastighetsbegränsningen, prioriterar kollektivtrafik och sänker hastigheten vid köbildning eller dålig luftkvalitet. Plattformen tar in realtids­data från slingor, radar, kameror eller uppkopplade fordon och beräknar optimala cykler på sekunden. Resultatet blir färre stopp, jämnare hastighet och direkt CO₂-besparing vid varje korsning eller vägsträcka.​

Implementering

Stockholm (MATSIS), Uppsala och Danderyd (E18) har infört olika typer av SCOOT-algoritmer (“Split Cycle Offset Optimisation Technique”, ett system för adaptiva trafiksignaler) med goda resultat: mellan 7-12% lägre bränsleförbrukning för fordon.

Kommun

Stockholm

Uppsala

Danderyd

Omställningsområde

Optimering av trafikflöden

Sektor

Transport 

Teknisk lösning

Datainsamling med sensorer, kameror och realtidsdata

Trafikflödesoptimering genom AI-analys

Smarta traffikkontrollsystem