En centralstyrd och skalbar laddinfrastruktur för elbilar som möjliggör effektiv effektstyrning, enkel installation och kostnadseffektiv drift – särskilt anpassad för platser med storskaligt behov av destinationsladdning, dvs där bilen står parkerad längre perioder såsom hemmet, hotellet, fjällstugan.
Fastighetsägare står inför en snabbt växande efterfrågan på elbilsladdning från boende, hyresgäster och besökare. Samtidigt driver tillgången till laddning efterfrågan på elbilar – få är beredda att byta till elbil utan att veta att de kan ladda den över natten.
Ett väl utbyggt nätverk av destinationsladdning i Sverige är avgörande för omställningen av den privata fordonsflottan. Det krävs lösningar som är framtidssäkra, kostnadseffektiva och smidiga att integrera i fastighetens elsystem. Många laddlösningar bygger idag på fristående laddboxar med kort teknisk livslängd och som har svårt att fungera effektivt på dagens elnät.
Användaren berättar för systemet när bilen behöver användas nästa gång och hur mycket laddning som behövs. Det gör att laddningen kan schemaläggas mer effektivt. Färre laddare är aktiva under tider när belastningen på elnätet är hög och energin smutsig. Färre aktiva laddare innebär också resurseffektivare installationer samt mindre risk att överbelasta elnätet.
Göteborg
Transport och Mobilitet
Laddningsinfrastruktur
Smart energihantering
Hållbar fastighetsutveckling
Centraliserat och skalbart EV-laddsystem
Smart köhantering och lastbalansering baserat på användarpreferenser
Öppna API:er för systemintegration
OCPP-kompatibilitet
Fjärruppdateringar och energimätning
Användarinteraktion via mobilapp och RFID
vilket motsvarar
om det handlar om att gå från bensin/diesel till elbil (baserat på svensk elmix)
jämfört med traditionella laddboxar tack vare
och minskat grävarbete.
minskat grävarbete och färre enheter
kan aktiveras stegvis
ju fler laddplatser som installeras
Möjliggör stor reduktion av utsläpp genom att underlätta övergången till elbilar.
Elbilsintresset fördubblas på ett år när alla parkeringsplatser får laddmöjlighet.
Bidrar till att minska behovet av fossilbränslebaserade transporter
Använder återvunna material (t.ex. aluminium)
Effektoptimering sänker elnätskostnader
Skalbar lösning med låg marginalkostnad per ny laddpunkt
Integrerad betallösning och minskat behov av grävarbet
Mycket god skalbarhet, men kräver viss teknisk mognad hos kund.
Enkelt att skala upp i fastigheter
Redan i drift hos stora fastighetsägare
Kräver att kunden vågar välja en alternativ lösning
Offentlig sektor kan hämmas av upphandlingsrutiner och konventionella kravspecifikationer
Vi visste att efterfrågan på elbilsladdning skulle öka, men ville undvika dyra och komplicerade installationer. Därför började vi med en pilot i en av våra fastigheter för att testa tekniken i liten skala. Lösningen installerades snabbt – utan större ingrepp – tack vare att den var centraliserad och modulär.
Efter en smidig driftsättning kunde vi följa energianvändningen i realtid och justera effektuttaget vid behov. Användarna kom enkelt igång via app och RFID, och vi kunde skala upp i takt med behovet – utan att gräva eller bygga om elsystemet.
Det bästa var att vi fick full kontroll över laddningen samtidigt som kostnaderna hölls nere. Nu är systemet en naturlig del av vår förvaltning, och vi fortsätter expandera till fler fastigheter.
För att komma igång krävdes främst tillgång till befintlig elkapacitet och en översikt över parkeringsytorna. I vissa fall behövdes viss förstärkning av elsystemet, men omfattande markarbeten kunde undvikas tack vare en lösning som använde befintlig infrastruktur. Installationen hanterades av leverantören och krävde inte att kunden införde några nya tekniska plattformar. Arbetet initierades av en tekniskt intresserad person i styrelsen, och kunde genomföras utan större organisatoriska förändringar.
1 Undersök elkapacitet i fastigheten, möjliga begränsningar i nätet och om befintliga hyres- eller arrendeavtal påverkar möjligheten att installera laddlösning.
2 Förankra behovet av investering hos beslutsfattare. Inkludera diskussioner om parkeringsstruktur, långsiktig hållbarhetsstrategi och möjlig samordning med andra mobilitetslösningar (t.ex. cykelpool eller delad mobilitet).
3 Ta reda på hur många boende eller besökare som efterfrågar laddning. Om data saknas, gör en enkel behovsanalys via en enkät eller manuell registrering, alternativt använd befintlig statistik över fordon i området.
Jag behövde ett skalbart och kostnadseffektivt sätt att tillhandahålla elbilsladdning till våra hyresgäster utan större nätuppgraderingar. Vi behövde ett smart laddningssystem som gjorde att vi kunde optimera eldistributionen och framtidssäkra våra byggnader.
Jag arbetar för en hållbar stad med bred användning av elbilar. Vi behöver en lösning som gör det möjligt för oss att integrera laddning i urban infrastruktur utan alltför höga kostnader eller nätbelastningar.
Jag vill ha enkel tillgång till laddning i mitt lägenhetskomplex, vilket gör mitt ägande av elbil mycket bekvämare.
Nexhi Deti
Email: nexhi.deti@internetstiftelsen.se
Rickard Dahlstrand
Email: rickard.dahlstrand@electricityinnovation.se
is proudly powered by WordPress